توطئه تشکیل یمن جنوبی

 درگیری بین عناصر مسلح طرفدار عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن به ریاض و عناصر مسلح وابسته به «شورای انتقالی جنوب» یمن تحت حمایت امارات، از روز یکشنبه شدت گرفته است. رسانه‌‌ها گزارش دادند طی درگیری‌های چند روز اخیر در عدن در جنوب یمن بیش از 36 نفر از طرفین کشته و 190 نفر دیگر نیز زخمی شدند. به گزارش العالم، دوشنبه شب درگیری‎های شدید بین عناصر مسلح تحت حمایت عربستان و امارات در منطقه کریتر به سمت کاخ المعاشیق در عدن رخ داد و طی آن، مزدوران اماراتی این کاخ را به محاصره خود درآوردند. فرانس پرس، خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده نیروهای طرفدار امارات که نیروهای «کمربند امنیتی» نامیده می‌شوند، دوشنبه تجهیزات جنگی جدیدی دریافت کرده‌اند. شبکه الجزیره گزارش داد لشکر چهارم گارد ریاست‌جمهوری یمن در عدن پس از حملات جنگنده‏های اماراتی، سقوط کرده است و سقوط لشکر چهارم پس از توافق بر سر آتش‌بس زیرنظر ائتلاف سعودی صورت گرفته است. براین اساس، بیشتر مناطق عدن از جمله ساختمان دفتر دولت غیرقانونی عبدربه به کنترل نیروهای کمربند امنیتی درآمده است. «رهبران جنوبی یمن» و «شورای انتقالی جنوب» که تحت حمایت امارات قرار دارند، اوایل هفته گذشته در اعتراض به فساد مسؤولان دولت مستعفی وابسته به عربستان و همچنین در اعتراض به حضور نظامی نیروهای شمالی یمن در استان‎های جنوبی این کشور، نشستی در عدن برگزار و برای برکناری دولت مستعفی به ریاست احمد بن‌دغر، یک هفته مهلت تعیین کرده بودند. سران جنوبی و شورای انتقالی جنوب یمن در این نشست که حدود 11 روز گذشته انجام شده بود، اعلام حالت فوق‌العاده در شهر عدن کردند. جنوبی‎های یمن در این نشست همچنین دولت مستعفی یمن تحت حمایت عربستان را به فساد متهم کرده و خواستار براندازی دولت عبدربه منصور هادی شدند. «شورای انتقالی جنوبی» به ریاست عیدروس الزبیدی استاندار برکنارشده عدن در مه ‌گذشته با حمایت امارات و با هدف جدایی جنوب یمن از شمال آن تشکیل شده است که به گفته کارشناسان، اختلافات امارات و عربستان بر سر جنوب یمن با تشکیل این شورا افزایش پیدا کرده است. شورای انتقالی جنوب یمن در واقع پس از برکناری الزبیدی و معاون وی از استانداری عدن به عنوان 2 مقام پرقدرت وابسته به امارات توسط عبدربه منصور هادی تشکیل شده است و الزبیدی استاندار سابق عدن چند روز بعد با عصبانیت از عربستان و منصور هادی، تشکیل شورای انتقالی جنوب را اعلام کرد. منصور هادی به دلیل اختلافاتی که با امارات داشت، الزبیدی را از منصبش برکنار و عبدالعزیز عبدالحمید المفلحی را به جای وی تعیین کرد که این مساله باعث آغاز تظاهرات‌ها و اعتراض‌های هواداران الزبیدی شد.
درخواست مداخله سعودی
وزارت کشور دولت مستعفی یمن هم با بیان اینکه در مقابل این اقدامات ساکت ننشسته و براساس قانون به دفاع از خود می‌پردازد، از ائتلاف عربی خواست هر چه سریع‌تر علیه اقدامات شورای انتقالی جنوب در عدن وارد عمل شود. در مقابل، ائتلاف عربی به رهبری عربستان از همه طرف‌ها خواست درگیری‌ها را متوقف و مذاکره کنند. رهبران دولت مستعفی یمن همچنین در  نشستی به ریاست منصور هادی بر مقابله قاطعانه با هر «شورشی» تاکید کردند و گفتند، اقدامات شورای انتقالی جنوب «کودتایی مردود» است.
واکنش به حوادث یمن


در سایه تشدید درگیری‌ها میان مزدوران سعودی و اماراتی در جنوب یمن، سازمان ملل، روسیه و آمریکا از وضعیت موجود عدن ابراز نگرانی کرده و خواستار توقف آن شدند. فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت، این سازمان بر اوضاع یمن نظارت می‌کند و از همه طرف‌ها می‌خواهد به قانون انسانی بین‌المللی پایبند باشند. سازمان ملل از همه طرف‌ها می‌خواهد درگیری را متوقف کرده و مشکلات موجود را از طریق گفت‌وگو حل کنند.
یمن جنوبی، توطئه‌ای انگلیسی - آمریکایی
در همین راستا منابع آگاه اعلام کرده‌اند آنچه در عدن می‌گذرد صرفا یک جنگ زرگری بین مزدوران تحت حمایت امارات و  سعودی است که با هماهنگی ابوظبی و ریاض با اربابان انگلیسی و آمریکایی‌شان در پس‌پرده انجام می‌شود و هدف آن جدا‌سازی دوباره جنوب یمن است. این طرح در حقیقت در دستور کار «مارتین گریفیتس» انگلیسی‌تبار به عنوان نماینده جدید سازمان ملل در امور یمن به جای «اسماعیل ولد الشیخ» قرار دارد و لندن و واشنگتن نیز آماده می‌شوند تا کشور جعلی «یمن جنوبی» را به سبک دهه‌های پایانی قرن بیستم به رسمیت بشناسند؛ کشوری که منافع آنها برای تسلط بر تنگه باب‌المندب را حفظ کرده و زمینه فروپاشی کامل یمن را فراهم آورد. جنگ عدن یادآور سرکوب وحشیانه آزادیخواهان جنوب یمن در اواسط قرن بیستم توسط استعمار بریتانیا است. مجتهد افشاگر سایبری سعودی هم در جدیدترین توئیت درباره درگیری‌های مسلحانه بین نیروهای تحت حمایت امارات و نیروهای منصور هادی نوشت: «بر عکس اینکه گفته می‌شود امارات و عربستان در عدن جنگ نیابتی دارند، این دو هیچ اختلافی با یکدیگر ندارند. محمد بن زاید - ولیعهد مسلط بر امارات - با یک نقشه واضح از ابتدا قصد جدایی مجدد یمن جنوبی را داشت و یک گروه مسلح از جدایی‌طلبان تشکیل داد و آنها را آموزش داد و تسلیح کرد و همتای سعودی او محمد بن‌سلمان از همه این اتفاقات باخبر بود. بن‌سلمان در ابتدای جنگ و هنگامی که تصور می‌کرد حوثی‌ها پس از 2 هفته نابود می‌شوند، خواستار یمن متحد بود اما وقتی شکست سنگینی خورد دیگر حساسیتی نسبت به جدایی جنوب یمن نشان نداد حتی محمد بن زاید توانست او را راضی کند به سرکوب حوثی‌ها در شمال یمن مشغول باشد و جنوب یمن را به امارات بسپارد.
اما تقسیم یمن با 3 مانع مهم روبه‌رو است:
1- نیروهای منصور هادی به هیچ روی حاضر به پذرفتن دستورات سعودی برای عقب‌نشینی از مواضع خود به نفع جدایی‌طلبان نیستند. ضمن آنکه نیروهای حکومت هادی از گروه‌های مسلحی که امارات آموزش داده بسیار قوی‌تر هستند. بن‌سلمان از زمان درگیری چند ماه پیش در فرودگاه عدن به نیروهای هادی فشار وارد کرده که از فرودگاه عقب‌نشینی کنند اما مسؤولان حکومت مستعفی یمن، ولیعهد سعودی را تهدید کرده‌اند که اعلام خواهند کرد دیگر نیازی به حمایت سعودی ندارند.
2- اگر جدایی‌طلبان عدن را تحت سیطره بگیرند، دیگر جایی برای حکومت هادی باقی نخواهد ماند که مقرها و مؤسسات صوری خود را در آنجا مستقر کند. لازم به ذکر است که منصور هادی شخصا هیچ مانعی برابر تصمیمات سعودی و اماراتی نیست، زیرا بسیار مطیع و فرمانبردار اوامر سعودی و امارات است، تنها مشکل، حفظ صوری «حکومت قانونی هادی» است.
3- توجیه اصلی شروع جنگ علیه یمن، خنثی کردن آنچه کودتای حوثی‌ها علیه حکومت قانونی یمن خوانده می‌شد بود، پس اینک سعودی چگونه می‌تواند اجازه دهد کودتای جدایی‌طلبان علیه حکومت هادی ادامه یابد؟!
اما شکست عملی سعودی و امارات در یمن آنها را واداشته با اشاره اربابان غربی در بن‌بستی فاجعه‌بار با هم به توافق برسند تا لااقل جنوب یمن و تنگه باب‌المندب به دست انقلابیون و انصار‌الله نیفتد.
  شلیک مجدد موشک انصارالله به ریاض
در بحبوحه درگیری‌ها میان مزدوران سعودی و اماراتی در عدن، یگان موشکی ارتش یمن وابسته به انصارالله، بامداد سه‌شنبه موشک بالستیکی از نوع برکان را به فرودگاه ملک خالد ریاض شلیک کرد. این دومین حمله موشکی به این فرودگاه است. انصارالله چهارم نوامبر یک موشک بالستیک به فرودگاه بین‌المللی ملک خالد در ریاض شلیک کرد. یگان موشکی ارتش یمن وابسته به انصارالله یمن اعلام کرد، این موشک بالستیک از نوع برکان H2 بوده که به فرودگاه ملک خالد ریاض اصابت کرده است.